Rozpoznawalność marki w sieci to faza, w której potencjalny klient jest w stanie poprawie odebrać konkretny produkt lub usługę wyłącznie na podstawie loga, opakowania, sloganu czy niektórych elementów kampanii reklamowej, które w danej chwili nie mają styczności z nazwą. Oznacza to, że klient widząc czerwoną puszkę z białą falą na półce od razu skojarzy ją z Coca-Colą.

Świadomość marki

To tak naprawdę zdolność rozpoznania lub przypomnienia sobie przez konsumenta, że dany produkt należy lub został wyprodukowany przez daną markę. Świadomość marki to inaczej mówiąc siła śladów, zostawionych przez markę w umyśle klienta. Dzięki identyfikacji marki klient bez problemu potrafi przypisać do niej konkretne produkty i reklamy, co przekłada się na zwiększenie sprzedaży. Oczywiście świadomość marki może mieć różne stopnie natężenia, od niepewnego uczucia do absolutnej pewności. Mówi się o czterech stopniach świadomości marki:

  • nieświadomość istnienia,
  • rozpoznawalność,
  • pamięć,
  • priorytet

Nieświadomość istnienia zachodzi wtedy, gdy klient nie kojarzy marki ani nie potrafi przypisać do niej konkretnych produktów czy usług. Rozpoznawalność jest wtedy, gdy klient słyszał lub widział gdzieś nazwę lub logo marki. Pamięć o marce z kolei zachodzi wtedy, gdy klient przypomina sobie o danej marce, gdy przykładowo widzi kategorię produktów, z którymi marka jest związana. Z kolei priorytet marki zachodzi wtedy, gdy marka jest wymieniana na pierwszym miejscu przez konsumenta w testach na pamięć marki. Priorytet oznacza osiągnięcie pozycji lidera i zdobycie silnej przewagi nad konkurentami.

Jak zbudować rozpoznawalność marki?

Żeby tego dokonać, firmy bardzo często decydują się na zwiększenie budżetu na marketing i reklamę. Dodatkowo nierzadko inwestują niemałe pieniądze w brandingu lub rebranding marki. Często podejmują też współprace z innymi, większymi organizacjami. Zaleca się to w przypadku młodych firm, które dopiero stabilizują swoją pozycję na rynku. Dzięki wzajemnej promocji obie marki zwiększają szansę na dotarcie do nowej grupy docelowej.

Reklama jest tutaj również potrzebna. Żeby marka mogła stać się rozpoznawalna, musi się mu „pokazać”. Warto więc zainwestować w odpowiednie działania reklamowe, które będą oryginalne i szybko zapadną odbiorcom w pamięć. Jeżeli chodzi o reklamy i branding, to trzeba pamiętać, że jest to proces długotrwały i kosztowny, jednak marka o wysokim stopniu rozpoznawalności jest w stanie uzyskać dużo większą sprzedaż produktów i usług niż jej konkurencja. Dotyczy to zwłaszcza produktów o zbliżonych do siebie właściwościach.

Co daje rozpoznawalność marki?

Najprościej mówiąc silna marka to gwarancja zwiększonej sprzedaży oraz górowanie nad swoją konkurencją. Silna marka to taka, która kojarzy się klientom z solidnością, profesjonalizmem i obietnicą wysokiej jakości produktów czy usług. Dzięki rozpoznawalności marki w sieci można utorować sobie drogę do bycia liderem w swojej branży.

 

strony www Szczecin